Mitt låtskrivande

Jag började skriva låtar på allvar i slutet av 70-talet inför LP-inspelningen med bandet Spray. Tillsammans med gitarristen Gunnar Nilsson blev det en första hit med låten Alla kalla killarna. Med mitt samarbete med Anders Mörén på Sweden Music så började jag också försöka få ut schlager- och lättsamma poplåtar till andra skivartister. Utan någon större framgång till en början, men först ut blev i alla fall Sommarens Flicka med den trumpetande sångerskan Kicki Moberg, och följdes av fler melodiska bagateller. Anna Book med Boomerang och Vem kan stoppa två hjärtan – Johan ”den sjungande stuntmannen” Torén med Alla Barn – och Wizex med Det bästa som har hänt. Helsingborgsgruppen Double Trouble, numera Bai Bang, fyllde hela sitt album Behind the enemy lines med mina och andra låtar som jag skrivit ihop med keyboardisten Staffan Grenklo.

1988 så fick jag och textförfattaren Susanne Wigforss med en låt i MelodiFestivalen, Det är kärlek. Jag ska ärligt erkänna att när jag fick höra den producerade singeln av Rutger Gunnarson så hade jag betydligt större förväntningar på låten, än när jag fick höra det musikaliska arrangemanget med orkestern på plats på festivalen i Malmö. Siws framförande höll inte riktigt måttet heller. Dansbandet Drifters har gjort en bra version av den också. Jag fick för övrigt med ytterligare en låt på Siw Malmqvists album, låten Äntligen Freda’ med text av Håkan Nordström.

I denna perioden upptäckte jag i mitt talangscoutande tjejgruppen Troll, som senare skulle bli rikskända med sitt guldsäljande debutalbum, innehållande megahiten ”Jimmy Dean”. Det var en kreativ och spännande tid att upptäcka, utveckla och följa en artist-akt, ända från den första lyssningen på ett kassettband fram till att ligga etta på alla försäljningslistor i Sverige.

På albumet som jag delvis var med om att producera, så skrev jag texten på On a kangaroo tillsammans med Håkan Nordström.

1989 kom jag i kontakt med låtskrivarna Håkan Almqvist och Bobby Ljunggren, som senare bildade Lionheart Records (förresten ett label-namn som jag kom på) och vi inledde ett samarbete som först handlade om sångerskan Erika. Hennes första singel ”Together we’re lost” nådde 1:a-platsen på Tracks-listan och sålde guld. Jag hade fyra låtar på debutalbumet. Cold winter nightEmergency, singeln Hurting so bad samt Heavenly, skriven ihop med Paris Edvinson. På följande album skrev jag Easy come, Easy goMade of stone och Fall from Grace. Erika skrev alla texter.

Nästa Lionheart-projekt var sångaren Jan Johansen som sjöng vinnarlåten ”Se på mig” och jag fick med låten Crushed på hans storsäljande första album. På det följande albumet Johansen 2 så hade jag börjat skriva ihop med Fredrik Möller och vi fick ihop hela fyra låtar, En fri kvinna – Tiden kan aldrig tas tillbaks, singeln Ingenting har hänt och duetten och den stora radiohiten ihop med Jill Johnson, Kommer tid kommer vår. En verklig evergreen som spelas regelbundet på radion fortfarande. Jan spelade även in den ihop med Elisabeth Andreasson.

Det var förövrigt tack vare denna duetten, som i demoversionen sjöngs av Jill och mig, som senare ledde till att hon fick skivkontrakt med Lionheart och att hennes succékarriär satte fart. Fredrik Möller och jag skrev sen musiken till den vackra och känslofyllda balladen Vart jag än går på hennes debutalbum. Jag skrev själv texten, som jag är riktigt nöjd med.

Fredrik och jag skrev även Candelas Att det i stjärnorna står skrivet och Vinterbarn.

Staffan Grenklo och jag ligger bakom den jul-inspirerade balladen Den sista December med sång och text av Marianne Flynner, som gavs ut 1999.

Sara-cover3Det var länge osäkert, men 2001 gav till slut EMI ut min vackra poplåt Angel med sångerskan kIN, som har skrivit texten. Och jag har aldrig varit med om så många olika varianter på remixar och arr av någon låt.

Ett 20-tal, minst!